Zamknij

Niewerbalna mowa - o czym należy pamiętać na rozmowie o pracę

15:13, 06.12.2017 artykuł sponsorowany
Skomentuj Fot. materiał partnera Fot. materiał partnera

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej w sprawie pracy bardzo ważne jest to, żeby w krótkim czasie zaprezentować swoją kandydaturę potencjalnemu pracodawcy. Wydawać by się mogło, że najważniejsze jest doświadczenie i wiedza merytoryczna. Okazuje się, że to jest weryfikowane na podstawie CV, natomiast rozmowa o pracę służy poznaniu kandydata. Specjaliści z portalu Pracuj.pl radzą, o czym należy pamiętać w czasie rozmowy o pracę.

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz!

Zdaniem psychologów to co mówimy w czasie rozmowy o pracę wynosi zaledwie 7% całego przekazu. O wiele ważniejsza będzie mowa ciała. Doświadczony rekruter skłonny będzie wierzyć temu co widzi bardziej od tego co słyszy. O czym należy pamiętać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?

Oczywiście wygląd to podstawa. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz! Jak dowodzą badacze pierwszym wrażeniem jest 20 pierwszych sekund spotkania, 20 pierwszych słów oraz 20 pierwszych gestów niewerbalnych.

Ubiór i makijaż

Na rozmowę o pracę należy ubrać się klasycznie. W przypadku kobiet standardem jest garsonka w stonowanym kolorze, pełne buty oraz rajstopy. Makijaż oraz paznokcie powinny być odpowiednio dopasowane do oficjalnego wyglądu, tak samo jak biżuteria. W przypadku mężczyzn obowiązuje garnitur w ciemnym kolorze (opcjonalnie szary), gładka koszula i dobrze dobrany krawat. Fryzura i zarost – mimo mody – powinny być przystrzyżone.

Naturalny głos

To w jaki sposób mówimy podczas rozmowy stanowi 37 % przekazu. Często to co mówimy może nie być spójne z tym, jak mówimy. Rozmowa o pracę należy do stresogennych sytuacji. Stres powoduje ściskanie się gardła, co z kolei skutkuje szybszym i urywanym rytmem wypowiedzi oraz zmianą wysokości głosu. Podczas rozmowy musimy zwracać uwagę na takie elementy wypowiedzi jak szybkość mówienia, wysokość głosu oraz głośność wypowiedzi. W czasie rozmowy nasz głos powinien być spokojny, zdania należy wypowiadać wyraźnie i poprawnie akcentować. Jeśli w czasie rozmowy będziemy przedstawiać swoje zalety, takie jak umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres drżącym głosem, na pewno nie wzbudzimy zaufania rekruterów.

Mowa ciała

To jakie wrażenie pozostawimy na potencjalnym pracodawcy w 55% zależy od naszej postawy. Zdaniem psychologów postawa, gesty i mimika powiedzą o nas znacznie więcej niż nasze słowa. W jaki sposób wchodzimy na salę spotkań, jak siedzimy, co robimy z rękoma w czasie rozmowy, co wyraża nasza twarz – to wszystko mocne sygnały, które wysyłamy rekruterom. Musimy być świadomi tego, że pewne zachowania mogą być sprzeczne w stosunku do tego co mówimy. Bawienie się długopisem, błędne wodzenie wzrokiem po całym pokoju, częste zmiany pozycji mogą sugerować zdenerwowanie, nerwowość lub brak pewności siebie. Gesty powinny podkreślać słowa, wzmacniać siłę przekazu. Warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na ten temat, aby nie popełnić kardynalnych błędów. Wiedząc jak się zachować w czasie rozmowy o pracę, łatwiej wywrzeć pożądane wrażenie, przez co poprawiamy swoje szanse na rynku pracy. Poza tym znajomość strefy niewerbalnej to cenne kompetencje miękkie, które przydają się w każdej dziedzinie zawodowego życia.

Przeglądając oferty pracy, warto wybierać te odpowiadające naszym wymaganiom i aspiracjom. Praca ta powinna być zgodna z naszymi kwalifikacjami. Jeśli nie spełniamy wszystkich wymagań, nie warto koloryzować naszego CV. Wszystkie kłamstwa wyjdą w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%